עסקים קטנים - כך אפשר להתחיל להיות חדשניים - מאת מיטל פלג פורסם בגלובס

12/28/2014

עבור יזמים ובעלי עסקים רבים, חדשנות עלולה להיות קונספט מרתיע ובמקרים מסוימים אפילו משתק. הסביבה העסקית הופכת פחות יציבה בשנים האחרונות וחברות רבות הפועלות בה מעדיפות ללכת על בטוח, במקום לקחת את הסיכונים הכרוכים ביצירה של משהו חדש. לא מעט בעלי עסקים, מרגישים צורך להמציא מחדש את הגלגל, במטרה להפוך את החברות שלהם למצליחות ומפורסמות. הם מצליחים לצוד רעיונות חדשים, אבל לא מצליחים לגרום להם להפוך למוצרים ברי קיימא.

מיואשים מחוסר היכולת שלהם לחדש, הם מוציאים את עצמם מהמשחק. אומרים לעצמם בייאוש שהם לעולם לא יוכלו להפוך לסטיב ג'ובס או מארק צוקרברג הבאים. הם משכנעים את עצמם שהם לא מספיק מקוריים או יצירתיים ושחדשנות אמיתית נמצאת מעבר להישג ידם. ובכן, הם טועים.

עסקים לא צריכים להמציא מחדש את הגלגל. למעשה, חדשנות בעולם העסקים נובעת פעמים רבות מבפנים, כאשר עסקים בוחנים היטב את האתגרים העומדים בפני התחום בו הם עוסקים, מתבוננים בפתרונות הקיימים ומחליטים כיצד לשפר אותם. מנהיגים אמיתיים אינם נרתעים מרעיונות שנראים להם בלתי אפשריים לביצוע, הם מתייחסים אליהם כאל רעיונות שעדיין לא הגיעו לידי מימוש.

ניקח את חברת אפל לדוגמה. יזמים וגורואים של חדשנות, אוהבים להציג את סטיב גו'בס כמקור השראה. הם מתייחסים לסיפור ההצלחה של אפל כדוגמה הטובה ביותר לחדשנות בתעשיית ההיי-טק. אולם, מה הדליק את ניצוץ ההשראה וחדשנות הזה? מניין הוא הגיע? האם אפל המציאה את המחשב האישי הראשון? לא! האם אפל השיקה את נגן ה- mp3 הראשון, גם לא, למרות שהשם I-Pod הפך לשם ג'נרי לכל מוצר המשמש לאחסון והשמעה של קבצי קול. האם אפל המציאה את הטאבלט הראשון? שוב, התשובה היא לא, ובכל זאת אפל הצליח לשלוט תקופה מסוימת בשוק ומכרה למעלה ממאה מיליון אייפדים. ועוד לא אמרנו כלום על התורים הארוכים המשתרעים מול חנויות המותג, בכל השקה של מוצר חדש. מה אנחנו יכולים ללמוד מכל זה?

אפל לא המציאה מחדש את המחשב האישי, את נגן ה- mp3 או את הטאבלט. מה שהיא עשתה היה לשנות את הדרך בה אנחנו חושבים על המוצרים הללו באמצעות שיווק ופרסום. המיתוג ופעילויות הפרסום שהיא הצליחה ליצור, הפכו לחלק בלתי נפרד מהמוצרים עצמם. אפל לקחה מכונות מגושמות ומכוערות והחזירה לשוק מוצרים נחשקים, מעוצבים וסקסיים. בקיצור, לפעמים הדרך בה אנחנו מציגים את המוצרים שלנו, חשובה לא פחות מאשר מהות המוצרים עצמם.

נוהגים להשתמש גם במארק צוקרברג ופייסבוק, כדוגמה לחדשנות פורצת דרך שהגיעה משום מקום. צוקרברג הרי נמצא שנים בתפקיד נער הפוסטר של החדשנות. למרות זאת, צריך לזכור שרשתות חברתיות היו בשטח זמן רב לפני שהוא השיק את פייסבוק בשנת 2004. אתרים כמו Livejournal, Friendster ועוד, כבר היו מבוססים היטב באותה תקופה ובנוסף, כדאי לזכור שפייסבוק התחרתה בקושי רבן מול Myspace, בימי המפץ החברתי הגדול של אמצע שנות האלפיים.

אפילו הרעיון שעמד מאחורי פייסבוק – להיות סוג של ספר מחזור מקוון, לא היה חדשני. כמה וכמה אתרים ניסו לעשות את זה ואפילו הצליחו. מצד שני, האופי המינימליסטי של האתר, בלט מאוד על רקע אתרי המדיה החברית העמוסים לעייפה בהם הוא התחרה. מעבר לכך, היצירה הלא מאוד מקורית של צוקרברג, הצליחה לשגשג בזכות הסירוב הראשוני שלו למכור שטחי פרסום. בימים ההם זה נחשב לרעיון מטורף שיוביל לחיסולו של האתר. פיייסבוק היא דוגמה טובה נוספת לחברה שזכתה להצלחה אדירה מבלי להמציא מחדש את הגלגל. האתר עצמו, פעל בפורמט בסיסי ומוכר של רשת חברתית, הפשטות והניקיון שלו, הם אלה שהציעו למשתמשים משהו חדש.

עבור עסקים קטנים, החדשנות לא חייבת להיות תוצאה של משימה מרוכזת אחת. היא עשויה או אפילו חייבת להתקדם בצעדים קטנים. במקום להעמיס על עצמכם לחצים מיותרים, אתם יכולים לשקול את הצעדים הבאים על מנת לעודד את חדשנות והיצירתיות בעסק הקטן.

חדשנות באמצעות נראות 

כפי שצוין בסיפורה של אפל, לדרך בה אנחנו מציגים את המוצרים או השירותים שלנו, יש השפעה גדולה במיוחד על הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאליים. אם נציע להם מראה או עיצוב ייחודיים באמת, בין אם פשוטים ובין אם מורכבים, נוכל להציע להם גם זווית ראייה חדשה לגבי רעיונות קיימים. הנראות היא ככל הנראה, אחת הדרכים הנגישות ביותר להפגנת חדשנות על ידי עסקים קטנים.

חדשנות באמצעות שירות 

שירות הלקוחות הוא חשוב כיום הרבה יותר מאי פעם. עסקים המחפשים דרכים להשיג יתרון תחרותי צריכים פשוט להשקיע יותר בשירות הלקוחות שלהם. במקביל, על העסקים לשאוף לפיתוחן של דרכים חדשות ליצירת חווית לקוח נעימה יותר, זכירה יותר וחיובית יותר. הדרך הטובה ביותר בה תוכלו למצוא את הדרכים הללו היא לעבור את חווית המשתמש בעצמכם או בחברת אנשים נוספים ולחפש את נקודות החולשה. האם יש משהו שהעסק שלכם יכול להציע ללקוחות ושהמתחרים שלכם אינם מסוגלים להציע?

חדשנות מבפנים 

אם החדשנות באמת מתחילה מפנים, הרי שעל החברות והארגונים לעודד יצירתיות ותשוקה לאורך כל הזמן. תחשבו מחוץ לקופסה ואז תחשבו הרה מעבר לכך. חברות צריכות לעודד ותגמל יצירתיות וחדשנות בקרב ההנהלה והעובדים, כל זמן שהן פעילות.

לפעמים יצירה של משהו חדש מתחילה בדברים הישנים. כמובן, לפעמים אנחנו לוקחים על עצמנו את המשימה להתחיל משהו חדש לחלוטין ולראות לאן תיקח אותנו היצירתיות. בלי קשר לדר בה החל המהלך החדשני, קחו בחשבון את היתרונות של הצעדים הקטנים ואת העובדה שמקור החדשנות לא חייב להיות מוח מבריק או המצאה גאונית. לפעמים הוא פשוט נמצא בפנים.

Please reload

קטעים נבחרים

החזר מס - אריק אברגיל רו״ח

July 20, 2015

החזר מס

 

בשנים האחרונות גובאת המודעות לנושא החזרי המס בישראל, שכירים רבים מודעים לאפשרות, שמס הכנסה צריך להשיב להם כסף, אבל לרוב זה נשאר רק בגדר מודעות...

1/2
Please reload

פורסם לאחרונה
Please reload

ארכיון
Please reload

חיפושים לפי תיוג
Please reload

© 2014 by Arik Abergil CPA (ISR.)

 

הלל יפה 11, חדרה, בניין קורן קומה 6

 

 

טלפון במשרד: 04-6466006

נייד:              052-8412456

  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • Google+ Classic
  • LinkedIn App Icon